ANEKA LAUK-PAUK

  MASAK TIGA RASA
  

1 ekor ikan bersaiz besar.. (bawal/siakap @ lain2.. Ikut citarasa)
3 ulas bwg putih dan 2 biji cili padi diketuk
3 sd bsr sos cili thai
4 sd besar sos tiram
1 sd besar sos ikan
Air asam limau nipis ( sikit je)
Gula dan perasa..
Air ( sikit je, tu pon kalau nmpk cam pekat sgt)
Utk hiasan: 1 inci halia- mayang halus
Setgh biji bwg besar, buah nenas, timun batang- potong dadu
Cili merah..@ capsicum
Lain2 ikut suka hati nk letak: cth: tomato
 
 Cara2: ikan digaul dgn garam dan kunyit, perap jap, pastu goreng. Angkat dan ketepikan.
Tumis bwg putih dan cili padi, pastu masukkan semua jenis sos, kalau nmpk pekat, masukkan air sikit..
Masukkan gula dan perasa
Tutup api dan madukkan bahan utk hiasan..
Curah sos atas ikan dan perah limau nipis keatasnya... 
 
sumber:FB
 
Gulai Rebung
 
Gulai Rebung

Bahan2nya
Rebung
7-10 ekor udang segar
1 biji bawang besar~mayang
Kunyit hidup
1 batang serai
10 biji cili padi
1/2 kilo santan
1 asam keping~tak letak pon tak pe
Garam secukup rasa
 Cara2nya:
1-Tumbuk cili padi bersama-sama dengan kunyit hidup sehingga halus
2-kemudian tumbuk kasar serai dan bawang besar
3-Masukkan bahan2 tumbuk tadi kedalam periuk bersama-sama dengan santan,asam keping dan rebung
4-Masak diatas api yang sederhana~harus dikacau selalu
5-bila da mendidih masukkan udang dan garam.Biarkan seketika kemudian padamkan api
sumber: FB-Pn Rosnany


KARI HIJAU SIAKAP
  

Bahan-bahan
80 ml minyak
5-6 keping ikan siakap (anggaran 900 gm)
700 ml santan (dari 1 biji kelapa)
jus 2 biji limau kasturi
2 sudu besar biji ketumbar } goreng tanpa minyak, tumbuk halus
2 sudu besar jintan manis }
1 sudu teh lada putih, ditumbuk
2-3 keping daun limau purut
Garam, gula secukupnya

Bahan (kisar halus)
5 biji cili hijau
5-6 biji cili padi hijau
1/2 labu bawang besar
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 cm halia
1 cm kunyit
1 pokok (4 tangkai daun), batang & akar ketumbar
1 batang serai
2 helai daun limau purut

Cara membuat
1. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar dan kacau rata.
2. Masukkan serbuk ketumbar, jintan manis dan lada putih.
3. Bila wangi, masukkan daun limau purut dan santan. Kacau hingga mendidih.
4. Masukkan ikan, garam dan gula. Kacau sekali-sekala.
5. Bila kuah mendidih, perlahankan api dan kacau lagi hingga ikan masak.
6. Sebaik saja ikan masak, masukkan pula jus limau dan angkat.
— with Norwati Mohd Salleh and Suhana Sufian.
sumber:FB

   

400 gram daging batang pinang, dihiris nipis
3 sudu besar minyak
1 batang kulit kayu manis
1 sudu besar sos plam
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
Air untuk mengempukkan daging
Garam, gula secukup rasa
Hirisan daun bawang, cili merah (tabur)

Bahan kisar
1/2 biji bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu besar pes cili

1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar dan kulit kayu manis hingga terbit bau.
2. Masukkan daging, kacau rata. Bubuh sos plam, sos tiram, sos cili dan sos tomato.
3. Bila daging berubah warna, tuangkan air.
4. Tutup kuali dan kacau sekali-sekala hingga daging empuk.
5. Tambah garam dan gula sebelum diangkat.
6. Hias dengan daun bawang dan cili merah.

* Daging yang lembut tak perlu air banyak untuk empukkan ia.
— with Norwati Mohd Salleh.
LAMB CHOP

Photo: Bagi mereka yg bekerja, perap pada waktu pagi, letak dlm bekas bertutup dan simpan dlm peti sejuk (jika perap kurang 4 jam, tak perlu letak dlm peti sejuk). Bila nak makan barulah digoreng.

LAMB CHOP
4 kpg daging kambing (sesuai utk dibuat lamb chop)
4 ulas bawang putih, dikisar
2 cm halia, dikisar
2 sb sos lada hitam
1 sb sos tiram
1 st kicap manis
1/2 st madu
1 sb mentega
2 sb minyak
garam & serbuk lada hitam secukupnya

BAHAN SOS
2 sb mentega
1 labu bawang besar, didadu kecil
1 ulas bwang putih, ditumbuk
100 gm cendawan butang, dihiris
3 sb sos lada hitam
1 paket (16 gm) sup cendawan segera + 250 ml air panas
1/2 st kicap pekat
garam & serbuk lada hitam secukupnya

CARA
Campurkan semua bahan perap.
Perap kambing dalam bekas bertutup selama 4 jam.
Goreng dengan sedikit minyak dan mentega hingga masak. [Jangan dibalik2kan kerana ia takkan garing sempurna. Tutup supaya mudah masak, pastikan api perlahan TETAPI hendaklah kuat pada mulanya utk memanaskan minyak]
Untuk sos. Cairkan mentega. Tumis bawang besar dan bawang putih. Masukkan sos lada hitam, sup, cendawan, kicap dan bahan lain.
Masak hingga pekat dan mendidih barulah diangkat.

**Hidangkan dengan kentang putar atau kentang goreng.
4 kpg daging kambing (sesuai utk dibuat lamb chop)
4 ulas bawang putih, dikisar
2 cm halia, dikisar
2 sb sos lada hitam
1 sb sos tiram
1 st kicap manis
1/2 st madu
1 sb mentega
2 sb minyak
garam & serbuk lada hitam secukupnya

BAHAN SOS
2 sb mentega
1 labu bawang besar, didadu kecil
1 ulas bwang putih, ditumbuk
100 gm cendawan butang, dihiris
3 sb sos lada hitam
1 paket (16 gm) sup cendawan segera + 250 ml air panas
1/2 st kicap pekat
garam & serbuk lada hitam secukupnya

CARA
Campurkan semua bahan perap.
Perap kambing dalam bekas bertutup selama 4 jam.
Goreng dengan sedikit minyak dan mentega hingga masak. [Jangan dibalik2kan kerana ia takkan garing sempurna. Tutup supaya mudah masak, pastikan api perlahan TETAPI hendaklah kuat pada mulanya utk memanaskan minyak]
Untuk sos. Cairkan mentega. Tumis bawang besar dan bawang putih. Masukkan sos lada hitam, sup, cendawan, kicap dan bahan lain.
Masak hingga pekat dan mendidih barulah diangkat.

**Hidangkan dengan kentang putar atau kentang goreng.


  Pajeri Jantung Pisang

 

Pajeri ni sebenarnya versatile - boleh dimasakkan dengan nanas, terung, jantung pisang, rebung atau kegemaran anak-anak saya: telur rebus yang digoreng.  Kuah asas pajeri ni pun saya belajar dengan mak.

2-3 sudu besar serbuk kari daging
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
segenggam udang kering/udang segar
sedikit halia
Rempah tumis - bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkeh, buah pelaga
3-5 biji cili api
120gram santan
1 biji jantung pisang - dibelah dua dan direbus
sedikit asam gelugor kering
  • Panaskan minyak.  Tumis dengan rempah tumis dan bawang, halia serta cili api.
  • Setelah bawang garing, masukkan rempah kari.  Biarkan sehingga rempah masak atau pecah minyak.
  • Masukkan udang/udang kering dan sedikit air.
  • Masukkan santan, asam gelugor dan perisakan dengan garam dan gula.
  • Masukkan jantung pisang.  Masak sehingga jantung pisang empuk.

 

Sayur Acar Jawa

 

Belajar dari Bibik.  Sedap....

Bahan-bahan yang dikisar halus:
Segenggam bawang merah (dalam 6 ulas kot)
3 ulas bawang putih
5 biji buah keras
Sedikit halia
3 hiris lengkuas
1/2 sudu teh lada putih
1cm kunyit hidup

Daun salam
Sedikit udang

10 ulas bawang merah - dikupas
10 tangkai cili padi
1 batang timun - potong macam untuk buat acar
1 batang carrot - potong macam untuk buat acar
sedikit bunga kobis.


  • Tumis bahan kisar sehingga wangi.
  • Masukkan  udang.
  • Masukkan air secukupnya... (acar ni berkuah). Perisakan dengan garam, gula dan lada.
  • Masukkan sayur-sayuran dan daun salam.

Masak Lemak Pisang Muda

 

Pisang Muda - my favorite.  Susah dah sekarang ni nak dapat hidangan yang macam ni.

1 sikat pisang muda
9 biji cili padi
7 ulas bawang merah
2 inci kunyit hidup
1 genggam ikan bilis
Garam, gula, lada dan asam secukup rasa
100gram santan pekat
180gram santan cair

  • Tumbuk halus cili padi, bawang merah dan kunyit hidup.
  • Ikan bilis ditumbuk kasar-kasar.
  • Rebus pisang dengan bahan-bahan yang dikisar bersama santan cair sehingga empuk.
  • Perisakan dengan garam, gula dan lada serta asam secukupnya.
  • Tuang santan pekat dan hirisan daun kunyit. Kacau rata dan angkat.
eriani ini enak disajikan dengan acar atau sayuran lain. Mudah & jimatkan masa selain rasanya memang enak...

BERIANI MASALA KAMBING
 Photo: Beriani ini enak disajikan dengan acar atau sayuran lain. Mudah & jimatkan masa selain rasanya memang enak...

BERIANI MASALA KAMBING
500gm kambing, dipotong kiub
1 paket Perencah Masak Merah SERI-AJI®
60ml minyak
1 sudu teh halia tumbuk
1 sudu teh bawang putih tumbuk
1 biji tomato, dibuang kulit, dicincang
2 sudu besar rempah kari
400-450 ml air
1½ sudu besar stok ayam
Sedikit  garam
Air (ikut sukatan diberi di bawah)
500gm beras Basmathi, direndam 20 minit
1 sudu besar puri tomato

Bahan A
1 labu bawang besar, didadu
2 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang

Cara membuat
1. Perap kambing dengan Perencah Masak Merah SERI-AJI® selama 30 minit.
2. Panaskan minyak, tumis A hingga wangi. Masukkan halia dan bawang putih. Kacau 1 minit.
3. Bubuh pula campuran kambing. Masak hingga berubah warna.
4. Bubuh tomato, rempah kari dan air.
5. Bila mendidih, perlahankan api dan tutup periuk.
6. Biar hingga kambing empuk kemudian masukkan stok ayam dan garam.
7. Padamkan api, keluarkan kuah ke dalam bekas penyukat. Tambah air menjadi 900 ml.
8. Tuangkan ke dalam periuk nasi elektrik, masukkan beras dan puri tomato.
9. Masak hingga air kering, letak kambing tadi di atasnya dan tanak seperti biasa.

500gm kambing, dipotong kiub
1 paket Perencah Masak Merah SERI-AJI®
60ml minyak
1 sudu teh halia tumbuk
1 sudu teh bawang putih tumbuk
1 biji tomato, dibuang kulit, dicincang
2 sudu besar rempah kari
400-450 ml air
1½ sudu besar stok ayam
Sedikit garam
Air (ikut sukatan diberi di bawah)
500gm beras Basmathi, direndam 20 minit
1 sudu besar puri tomato

Bahan A
1 labu bawang besar, didadu
2 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang

Cara membuat
1. Perap kambing dengan Perencah Masak Merah SERI-AJI® selama 30 minit.
2. Panaskan minyak, tumis A hingga wangi. Masukkan halia dan bawang putih. Kacau 1 minit.
3. Bubuh pula campuran kambing. Masak hingga berubah warna.
4. Bubuh tomato, rempah kari dan air.
5. Bila mendidih, perlahankan api dan tutup periuk.
6. Biar hingga kambing empuk kemudian masukkan stok ayam dan garam.
7. Padamkan api, keluarkan kuah ke dalam bekas penyukat. Tambah air menjadi 900 ml.
8. Tuangkan ke dalam periuk nasi elektrik, masukkan beras dan puri tomato.
9. Masak hingga air kering, letak kambing tadi di atasnya dan tanak seperti biasa.

Ayam Gulai Padang

 

Resepi ini daripada Majalah Saji Mei 2008.  Kalau orang utara, gulai tu maksudnya, kari. Tapi, gulai ni tak guna rempah kari. Ala-ala gulai ayam yang dijual di Restoran Masakan Padang. 

2 ekor ayam
1 liter santan
400 gm cili giling
500gm bawang merah
100gm bawang putih
100gm kunyit hidup
50gm halia
8 helai daun limau purut
3 helai daun kunyit
3 batang serai
100gm gula melaka
Garam secukup rasa

  • Bawang merah, bawang putih, kunyit dan halia dikisar.
  • Tumis sehingga kekuningan.
  • Masukkan cili giiling, gula melaka dan serai.
  • Masukkan ayam dan perasakan dengan garam.
  • Tuangkan santan dan masukkan daun limau purut dan daun kunyit.
  • Renih sehingga mendidih.


Sambal Udang Bersantan 

 
Bahan2 :
1kg udang
1/2 cawan santan @ 1/2 biji kelapa
1/2 cawan air
1 biji bwg besar - dipotong bulat
Sedikit air asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak
Bahan Kisar :
8 tangkai cili kering
6 biji bwg merah
4 ulas bwg putih
Sedikit belacan
Cara membuat :
1. Panaskan minyak, tumis bahan2 kisar hingga garing.
2. Masukkan udang, kacau hingga udang separuh masak.
3. Tuang air asam jawa dan santan, tambah air jika perlu, kacau sekali sekala hingga mendidih.
4. Akhir sekali masukkan bwg besar, garam dan gula. Kacau sekejap.. masak lagi hingga mendidih.
Selamat mencuba..

Sambal Udang Kering

 

Mak dapat resipi ni daripada Auntie Jamilah, kawan mak dari Myanmar.  Dulu mak selalu buat tapi guna udang geragau.  Sedap makan dengan nasi panas-panas. Cuma dulu, bila mak nak masak dish ni, susah hati sangat sebab nak kena tunggu masukkan air asam jawa satu sudu demi satu sudu sehingga habis.....lambat.  Standard la masa kecik dulu, mana suka masak.  Sorry ya mak...tapi nasib baik mak paksa duduk dapur dulu.  Kalau tak macamana la nak masak untuk hubby n kiddos sekarang nih.  Kena ajak Sara masuk dapur jugak nanti..

Sambal Udang Kering

1/2 kilo udang kering (atau udang geragau)
20 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
20 biji cili kering
5 biji cili merah
Sedikit belacan
2 sudubesar asam jawa - jadikan 1/2 cawan air asam jawa. Masukkan 2 sudu besar gula.

  • Kukus udang selama 20 minit.  Tumbuk halus.
  • Panaskan 3/4 cawan minyak. Tumsikan cili yang digiling sehingga garing.
  • Masukkan udang.  Kacau.
  • Masak selama 5 minit.  Masukkan air asam jawa satu sudu besar sekali.  Masak sehingga kering dan masukkan lagi sedikit-sedikit air asam jawa. Ulang sehingga habis air asam jawa.
  • Masak dengan api perlahan sehingga kering.

Masak Lemak Ketam Nenas

Ini favorite anak-anak.  Mungkin sebab main itemnya, "ketam".  Belajar dengan Kak Lily, my hubby's cousin. 

Bahan-bahannya:

2 kilo ketam
1 biji nenas
2 labu bawang besar
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
4-5 sudu besar rempah masak lemak (atau guna aja rempah kari ADABI utk ketam)
180gram santan
Bahan tumis - kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga dan daun kari.
  • Panaskan minyak.  Tumiskan bahan tumis sehingga wangi.  Kisar bawang besar, bawang merah, bawang putih dan separuh daripada nenas.  Tumiskan.
  • Kemudian, masukkan rempah dan biar sehingga rempah garing.
  • Then masukkan santan. Kalau suka kuah, tambah sedikit air. 
  • Bila dan mendidih, masukkan ketam dan biarkan sehingga ketam masak.
  • Lepas tu masukkan nenas yang selebihnya.
  • Perasakan dengan garam, gula dan lada hitam.

Daging Masak Hitam Simple

 

1 kilo daging
5 sudu besar cili giling
Kismis/buah prune

Semua bahan-bahan ni direbus bersama sehingga daging masak. 

2 labu bawang besar
4 tangkai daun kari

Panaskan minyak dalam kuali.  Tumiskan bawang dan daun kari.  Goreng bawang sehingga kekuningan (macam nak buat bawang goreng).  Then tuangkan ke atas daging tadi.  Perisakan dengan garam dan gula.

Note:
Another resipi from Auntie Fishah, kawan mak kat Alor Setar.  Yang best resipi dari Auntie Fishah ni, resipi dia semuanya simple tapi sedap.  Semuanya yang boleh masak after office.

RESEPI IKAN SINGGANG - Kelate .sumber:famenu
 

Bahan2:
  • ikan tenggiri 2 keping
  • bawang puteh 2 ulas *dimayang*
  • lengkuas dua tiga hiris
  • asam keping 1
  • cili api lima enam bijik
  • garam buku secukup rasa
  • secubit dua gula *ganti aji-no-moto*
Cara membuatnya:
Semua bahan kecuali garam dan gula dimasukkan ke dalam periuk. Tambah air paras2 tenggelam ikan. Renihkan hingga masak ikan. Akhir sekali baru masukkan cili api, garam dan gula. Sedia untuk dihidangkan... :)





SINGGANG IKAN DAUN SELASIH

sumber:tiffinbiru

 P1250809

 BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan japanese mackerel, siang, kerat, cuci dan toskan
1 biji tomato, belah 6
2 batang serai, dititik
1 genggam daun selasih
3 keping asam gelugor
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
1 kiub pati ikan bilis "Maggi" (optional)

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
15 biji cili padi merah thai
1 camca teh lada hitam biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus bersama serai titik, hingga harum. Tuang air secukupnya, dan masukkan asam gelugor. Masukkan kiub ikan bilis dan biar mendidih.
  2. Masukkan ikan dan perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan tomato, daun selasih dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi putih dan ulam-ulaman...

Sambal Tumis Sardin

 

 

Bahan-Bahan:
Bahan A (tumbuk)
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
½ inci belacan
30 batang cili kering 1 tin besar ikan sardin
1 labu bawang besar - hiris sederhana tebal
1 cawan air asam jawa
garam
Cara:
Pijarkan minyak dan tumis bahan A hingga naik bau dan cili masak.

Masukkan sardin tin dan masak selama 5 minit.

Masukkan pula air asam jawa dan bawang besar, masak hingga bawang layu.

Masukkan garam secukup rasa.

Sedia untuk dihidang.
Cadangan Hidangan:
Boleh dimakan dengan nasi atau roti/biskut.

Sardin Sambal Sedap

 

Bahan-Bahan:
1 tin sarding (tin besar-cap Ayam@Botan)
10 tangkai cili kering (ditumbuk),
3 ulas bawang merah (ditumbuk),
2 ulas bawang putih (ditumbuk),
2 sm halia (ditumbuk),
1 sm kunyit hidup (ditumbuk),
2 ulas bawang merah(mayang halus),
1 ulas bawang putih(mayang halus),
2 biji bawang besar (potong bulat),
2 biji cili merah (belah 2),
1 biji tomato (potong bulat),
2 sudu besar kicap manis,
Sedikit soohoon (direndam hingga kembang),
1" kulit kayu manis(utk. mewangikan masakan, jika tak suka jgn. letakkan)
Air asam jawa secukupnya(1 cawan)
Garam secukup rasa,
Minyak masak untuk menumis.
Cara:
1.Gorengkan sarding terlebih dahulu anggaran 1 ~ 2 minit saja. Angkat dan ketepikan. Simpan sedikit sos sardin tadi.
2.Panaskan minyak dan tumis bawang merah&putih yang telah di mayang halus hingga kuning besama-sama kulit kayu manis,masukkan bahan-bahan yang telah ditumbuk halus dan goreng sehingga wangi.
3.Masukkan air asam jawa dan renih sehingga mendidih dan masukkan ikan sardin,kicap manis,tomato,bawang besar,sos sardin tadi, cili merah dan garam secukup rasa.Gaul sebati dan renihkan beberapa minit.
4. Akhir sekali masukkan soohoon yang telah direndam tadi, gaul sekali lalu dan angkat.

Ikan Sardin Masak Lemak

 

Kiriman: Syarmilah Irani Mamat

Bahan-Bahan:
1 tin besar Ikan Sardin (Dlm Tin)
1 biji kelapa (ambil Santan)
3 biji telur
Garam
Ajinamoto 3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Sedikit lada kering
(semua bawang merah + bawang putih + lada kering di mesin)
Cara:
1) Tumiskan bahan2 yang telah dimesin.
2) Masukkan Kuah ikan sardin.
3) Lepas itu masukkan ikan dan santan sampai naik minyak.
4) Masukkan garam dan ajinamoto.
Cadangan Hidangan:
Rebuskan telur dan goreng, masukkan ke dalam masakan tadi.

Kari Ikan Sardin Special

 

Bahan-Bahan:
1 tin besar sardin cap King Cup
7 sudu makan serbuk kari ikan
5 ulas bawang merah dimayang
5 ulas bawang putih dimayang
1 inci halia dimayang
sedikit serbuk cili
air 2 biji ubi kentang dipotong petak
minyak untuk menumis
sedikit garam
sedikit perasa
sedikit asam jawa
santan
daun kari
Cara:
1.Tumis bawang merah,bawang putih,halia dan daun kari hingga kekuningan.
2.Kemudian masukkan serbuk kari dan serbuk cili yang dibancuh dengan air.Masukkan sekali ubi kentang.Kacau dan biar hingga naik bau.
3.Masukkan ikan sardin,air asam jawa dan kacau lagi.
4.Setelah itu masukkan santan,garam dan sedikit perasa mengikut citarasa anda.
5.Biarkan kuah kari ini mendidih hingga ubi kentang itu empuk.Akhir sekali tutup api dan siap untuk dihidang.
Cadangan Hidangan:
Sedap dimakan bersama-sama nasi panas, berulamkan timun dan sambal belacan.
Selamat mencuba.
Tambahan:
Cuba la...sedaaapppp

Kurma Ayam Mamak
Kiriman: ayisha
Sumber: ibu
Hits: 47 Rating: 0.00 Review: 0 

 
Bahan-Bahan:
1 ekor ayam, dibersihkan dan dipotong-potong
3 biji bawang merah besar dipotong
3 biji tomato dipotong
5 sudu besar adunan halia dan bawang putih yang dikisar bersama
daun kari
3 batang cili hijau
1 cawan teh santan
5 sudu besar minyak jagung
3 sudu kecil serbuk lada hitamsar
1 sudu kecil serbuk cili kering
4 sudu besar serbuk kurma
3 sudu kecil serbuk gajus
garam secukup rasa
3 cawan air
campuran 3 biji buah pelaga, 2 biji bunga cengkih dan 1 batang kayu manis
Daun pudina
Cara:
panaskan minyak dan masukkan buah pelaga,bunga cengkih dan kayu manis dan bawang merah serta biarkan sehingga naik bau, masukkan halia dan bawang putih yang dikisar bersama serta tomato, tumis sehingga naik minyak,masukkan serbuk kurma, lada hitam, serbuk cili dan garam dan ayam bersama. masukkan air, serbuk gajus, cili hijau dan santan. biarkan sehingga memasak.
Cadangan Hidangan:
Tuangkan kurma ayam yang telah dimasak kedalam mangguk dan taburkan daun pudina
Tambahan:
hidangkan bersama nasi briyani atau roti canai.....masakan akan lebih sedap jika masukkan sedikit yogurt selepas memasukkan santan.



Masakan Menggunakan Slow-Cooker
 SUP TULANG 


Bahan-bahan

1 kg tulang rusuk
3 s/b rempah sup/kurma [bancuh dgn air sikit]
4 biji kentang [belah 4]
1 batang carrot [potong kecil]
1 pokok daun sup dan daun bawang [hiriskan]
1 batang serai [ketuk]
2 biji tomato [belah 4]
garam
bawang goreng
air secukupnya

bahan tumbuk
7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 sm halia
1 s/k lada hitam

bahan rempah tumis
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buak pelaga

Cara
1. Tulang dipotongkan kecil. Basuh dan toskan.
2. Masukkans emua bahan dalam slow cooker.
3. Setkan pada setting HIGH selama 4-5 jam atau SLOW selama 6-7 jam.
4. Bila telah masak masukkan bawang goreng, daun bawang dan daun sup hiasan.



Egg-Drop Soup

 

Nama orang putih.  Tapi saya belajar dari Bibik.  Mudah dan ringkas tapi sedap.

Rebuskan ikan bilis dengan tulang ayam untuk dijadikan stok.

5 ulas bawang putih
1-2 inci halia muda.
3 biji telur
Sedikit daun bawang dan daun sup.
  • Panaskan sedikit minyak.  Tumiskan bawang putih dan halia muda yang dihiris halus/ didadu kecil.
  • Masukkan stok ikan bilis-ayam tadi.
  • Bila dan mendidih, masukkan telur dan kacau segera.
  • Perisakan dengan garam dan lada secukupnya.
  • Taburkan dengan daun bawang dan daun sup yang dihiris halus.
Rasam 8.12
Kiriman: Puspalatha
Hits: 1072 Rating: 8.12 Review: 0
Bahan-Bahan:
Bahan A
Lada hitam - 10 biji
jintan putih - 2 sudu teh
Bawang putih - 10 ulas
Daun Kari
Air asam jawa sedikit
Garam secukup rasa
Kunyit 2 sudu teh
Air 1 liter
Bahan B
Minyak utk tumis
Halba Campuran - 1 sudu teh
Bawang Besar dipotong
Tomato - 1 biji
Cara:
Tumbuk lada hitam, jintan putih dan bawang putih. Kemudian masukkan ke dalam air. Masukkan juga daun kari, air asam jawa, garam dan kunyit. Kemudian panaskan periuk dan tuang minyak untuk tumis. Masukkan halba campuran kemudian bawang besar. Masukkan Tomato. Kacau. Kemudian tuangkan bahan A. Biarkan masak. Jangan bagi masak sangat.
Cadangan Hidangan:
Sedap dimakan bersama ikan sambal, ayam sambal, telur sambal. Amat sesuai untuk wanita bersalin dan yang menghidapi selesema.

Ayam Kurma Merah 

Sekejap dah jumaat balik. Pejam celik, keluar dapur masuk dapur, masak, basuh pinggan basuh periuk basuh kuali, dah nak sampai hujung tahun. Buku resepi yang simpan dalam otak, ada yang dah blur dan terpaksa rujuk balik di tempat yang kita catat.  Itu kalau kita catat.  Kalau main ingat-ingat je, alamat ada yang dah tak ingat lah tu. Especially orang yang macam bundo ni.  Jangankan benda yang dah lepas-lepas, nak ambil benda dalam peti ais pun kadang-kadang kena termenung dulu depan peti ais sebab dah lupa apa benda yang nak diambil. Feel familiar?

Masak kurma kat kedai mamak memanglah sedap. Mungkin sebab diaorang bubuh kaskas. Bundo ada staff geng mamak yang buat masak kurma guna kacang yang rupanya macam kacang dal dan rasanya macam 'kacang putih' untuk memekatkan kuah.  Dia ada bagi bundo sepeket dan bubuh dalam segenggam.  Blender dululah.  Memang kuah sedap macam yang kat kedai mamak tu.  Kalau nak beli, pergi kat kedai india yang jual bahan runcit. Cakap nak beli kacang untuk pekatkan kuah kurma, dia tahulah.

Kali ni bundo nak letak resepi ayam kurma tapi yang telah lari dari kebiasaan. Biasalah kita ni kalau duduk di dapur sebolehnya nak cuba buat lain dari yang lain.







 1 ekor ayam
santan daripada sebiji kelapa
6 sudu besar rempah kurma
2 sudu besar cili kering giling
5 ulas bawang merah ditumbuk
2 ulas bawang putih ditumbuk
1 cm halia dihiris panjang
rempah 4 sekawan
3 sudu besar yogurt
1 sudu besar perahan lemon
3 biji ubi kentang dibelah dua
1 biji tomato dibelah empat
2 biji cili merah dibelah
2 biji cili hijau dibelah

CARA-CARA

 -Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan rempah 4 sekawan. Bila berbau wangi, masukkan cili. Goreng sehingga masak.
-Masukkan rempah kurma yang telah dibancuh dengan sedikit air.  Goreng sehingga masak.
-Masukkan ayam dan yogurt. Masak sehingga berubah warna dan airnya kering.
-Masukkan santan dan garam.
-Apabila mendidih seketika, masukkan kentang.
-Biar kentang empuk dan kuah pekat masukkan perahan lemon, cili dan tomato.
-Siap.  Bundo makan dengan nasi briyani.


Acar Buah-Buahan Kering

 

Ini resipi tok.  Yang saya tahu, ramai orang sukakan acar ni.  Tapi mungkin sebab masa tu saya masih kecil, jadi saya tak reti nak appreciate acar ni.  Sampai sekarang pun saya tak berapa sangat dengan acar buah.  Makan...bukan tak makan, tapi macam ada makan, tak ada pun tak kisah.  Inisiatif nak masak sendiri, lagilah jauh sekali kemungkinannya.  Apalagi hubby pun tak berapa makan sangat.  Budak-budak lagilah....cuma bila belek-belek kotak resipi mak dan jumpa resipinya, saya ingat saya simpan ajalah dalam blog.  Kot-kot in future teringin nak cuba...

1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih
2 sudu besar serbuk cili
  • Goreng tanpa minyak sehingga garing.
10 ulas bawang putih
20 ulas bwang merah
2 inci halia
10 biji kurma
  • Giling halus (err...resipi tok ni, tak habis-habis dengan giling.  Kira kisar dengan blender jer la zaman sekarang ni kot), dan gaul dengan rempah yang digoreng di atas.
  • Gaulkan dengan 3/4 cawan cuka.

1 1/2 cawan minyak
Garam dan gula secukup rasa.
Buah-buahan kering secukupnya.  Sekarang kan banyak pilihan buah-buahan kering ni.
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1' halia

  • Mayang halus bawang merah, bawang putih dan halia.
  • Panaskan minyak.  Tumis sehingga garing.
  • Masukkan bancuhan rempah-rempah dan cuka tadi.
  • Bila garing, masukkan 2-3 cawan air, garam dan gula.
  • Kacau sebati dan masukkan buah-buahan kering tadi.
  • Gaul rata, reneh sehingga kuah pekat.
  • Angkat dan sejukkan.


Acar Daging dan Rebung

 

Rebung - hubby's favorite dish.  Pajeri rebung, acar rebung, kari rebung.  This is another variation of masakan rebung....

1 kati daging
3 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia
sedikit garam

  • Daging dipotong nipis dan diperap dengan bahan-bahan di atas (yang dikisar halus, resipi mak kata tumbuk.  Cara orang sekarang, main masuk blender jer...), goreng sehingga garing.
10 biji cili kering
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil jintan manis
2 sudu kecil ketumbar
  • Goreng tanpa minyak dan digiling halus.
2 sudu besar cuka
Gula dan garam secukup rasa
3 tangkai cili merah - dibelah 2 dan dibuang biji
3 tangkai cili hijau - dibelah 2 dan dibuang biji
10 cili padi
300 gram rebung - dihiris halus dan dicelur
  • Tumis bahan giling (blend pun boleh) sehingga naik minyak.
  • Masukkan cuka, garam dan gula sehingga naik minyak.
  • Bila mendidih, masukkan daging dan rebung.  Kacau rata.
  • Masukkan cili-cili tadi.
  • Reneh sehingga kuah pekat.

Ayam Cili Padi

 

Resipi ni mak belajar dari Tok Tam Nah, salah seorang tukang masak handalan dalam family.  Selalu jadi consultant chef sessi kenduri kahwin, kenduri arwah dan apa saja majlis makan-makan kat kampung.

1 ekor ayam - dipotong kecil.

Dikisar halus dan ditumis sehingga pecah minyak bahan-bahan berikut:
  • 15-20 tangkai cili padi hijau
  • 5 labu bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 15 batang serai
  • 1 inci kunyit hidup
  • 3-5 biji belimbing buluh (optional)
Kemudian, masukkan gula dan garam lebih kurang 1 sudu kecil.  Kacau rata.
Kemudian, masukkan ayam dengan 2-3 asam keping, jika perlu (kalau tak masukkan belimbing buluh).
Renehkan sehingga kuah pekat.
Perisakan dengan garam dan gula secukupnya.


Sambal Lengkuas

 

Sambal lengkuas ni pun sedap.  Lagi sedap kalau dapat makan dengan nasi panas-panas.  Kawankan dengan ikan kering goreng...yummy!!!

2 cawan lengkuas - kisar, rebus dan tapis airnya.
300gram bawang besar - dimayang
10 batang serai
30 biji cili kering
5cm belacan
5cm halia
300gram ikan bilis - tumbuk pecah-pecah
300gram bawang besar - dimayang
kerisik daripada sebiji kelapa
air asam jawa secukupnya
garam dan gula


  • Kisar halus serai, cili kering, belacan dan halia
  • Panaskan minyak.  Tumiskan bawang besar yang dimayang sehingga garing dan wangi.
  • Kemudian masukkan bahan-bahan kisar, lengkuas tadi, ikan bilis, bawang besar, kerisik, air asam jawa.  Perisakan dengan garam dan gula secukupnya.
  • Kacau rata dan masak di atas api sederhana selama 1 jam atau sehingga betul-betul kering dan garing.

Sambal Serai

 

Hari ni, nak kongsi beberapa resipi sambal yang selalu mak buat.  Bukan saya buat...

10 ulas bawang merah - dimayang halus
3 ulas bawang putih - dimayang halus
1 paket (25gm) rempah kurma
5 labu bawang besar - dikisar
1 cawan santan
1 cawan udang geragau
21 batang serai - dihiris nipis-nipis (ni sebab saya tak nak buat sendiri, mak aja buat, saya makan)
21 biji belimbing buluh - dihiris nipis memanjang
3 biji cili merah-dihiris nipis
3 biji cili hijau-dihiris nipis
10 biji cili padi
2 labu bawang besar - dimayang
300 gram udang hidup (lagi banyak, lagi sedap)

  • Tumis bawang merah dan bawang putih.
  • Masukkan rempah kurma dan bawang besar yang dikisar halus.
  • Apabila telah pecah minyak, masukkan santan, udang geragau, serai dan belimbing buluh.
  • Kacau sehingga pekat dan serai betul-betul masak.
  • Masukkan cili, bawang besar yang dimayang serta udang.
  • Kacau sebati dan biarkan sehingga udang masak.

Chicken Chop

Chicken chop ni versi SBC Butterworth.  Uniknya, ayamnya dipotong kecil-kecil, dicampurkan sekali dengan kentang goreng, carrot, tomato, bawang besar, greenpeas dan baked beans dan dimakan dengan kuah yang banyak....

5 keping dada ayam
Diketuk sehingga leper, gaulkan dengan garam dan lada hitam.
Celupkan dengan telur yang dipukul, gaulkan dengan oat/nestum/serbuk roti.
Goreng sehingga kekuningan.

Untuk kuahnya:
1 tin tomato sup
1 tin kecil green peas
1 tin kecil kacang panggang
5 ulas bawang putih
2 labu bawang besar - dibelah 8
1 batang carrot - dipotong bulat
2 biji tomato - dibelah 4

  • Panaskan minyak.  Tumis bawang putih sehingga wangi.
  • Masukkan tomato sup dan sedikit air.
  • Masukkan kacang panggang, green peas dan carrot.
  • Bila carrot dah masak, masukkan tomato dan bawang.
  • Perisakan dengan garam, gula dan lada.
Goreng kentang atau fries.
Goreng telur mata lembu.

Masukkan ayam dan kentang dalam mangkuk.  Tuangkan kuah ke atas ayam dan kentang.  Hidangkan sekali dengan telur goreng.  Kalau chicken chop versi SBC yang ori, ayamnya dipotong memanjang, macam fries jugak.


Ayam Goreng 13 Perencah

 

Ini masakan pertama yang saya hidangkan kepada hubby.  Lebih  kurang first time suami makan air tangan isteri.  And he loved it...sebab betul-betul sedap ker sebab baru kahwin, apa yang wife masak semua sedap.  Entah.  Tapi ini hidangan kegemaran kawan-kawan mak dan ayah kalau usrah kat rumah.

1 ekor ayam - potong 16

Bahan-bahan berikut digiling halus dan perap dengan ayam sekurang-kurangnya 5 jam:
10 ulas bawang merah
2 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis
2 sudu kecil serbuk jintan manis
2 sudu kecil serbuk lada hitam
2 sudu besar garam
2 sudu besar madu
2 sude besar kicap pekat
2 sudu kecil serbuk kunyit
2 batang serai
2 sudu besar air asam limau
1 sudu kecil serbuk kas-kas

Goreng sehingga garing.

Daging Masak Kicap

 

Ini resipi Tok Tam Nah.  Mak saudara kepada mak.  Tok Tam memang terkenal dengan masakannya.  Cuma standard la....orang tua-tua masaknya main sesedap rasa.  Tak ada sukatan spesifik, dan memang betul-betul sedap.  Kalau orang macam saya main masak sesedap rasa...hihihihi...

Daging, diperap dengan rempah kari daging, bawang putih dan halia yang dikisar halus, bawang besar dimayang halus, dan kicap pekat.

Tumis rempah tumis (bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga), serai dititik, bawang merah yang dimayang dan daun kari.

Bila garing, masukkan daging dan air.
Masak sehingga daging empuk.

Tambahkan secukupnya air asam jawa, gula merah, gula batu dan daun kari.

Kacau sebati dan angkat.

PASTA BEBOLA DAGING BLACKPEPPER

Photo: Jom berbuka dengan pasta pula hari ni...

PASTA BEBOLA DAGING BLACKPEPPER
1 paket Perencah Lada Hitam SERI-AJI
600ml air
3 sudu besar minyak
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
60ml puri tomato
1 sudu teh herba campuran
Sedikit garam, gula   
1 sudu besar stok ayam
500 gm bebola daging

Bahan pemekat (campur)
60ml air
1 sudu besar tepung jagung

Cara membuat
1. Larutkan Perencah Lada Hitam SERI-AJI dengan 200 ml air. Ketepikan.
2. Panaskan minyak, tumis bawang besar hingga keperangan.
3. Masukkan bawang putih, kacau 1-2 minit.
4. Tuangkan baki air, puri tomato, herba campuran, garam dan stok ayam.  
5. Bila mendidih, masukkan bebola daging dan tutup periuk. 
6. Renihkan hingga daging masak. Masukkan Perencah Lada Hitam SERI-AJI, gula dan bahan pemekat.

* Sedap dimakan dengan kentang lecek (mashed potatoes) atau pasta.
1 paket Perencah Lada Hitam SERI-AJI
600ml air
3 sudu besar minyak
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
60ml puri tomato
1 sudu teh herba campuran
Sedikit garam, gula
1 sudu besar stok ayam
500 gm bebola daging

Bahan pemekat (campur)
60ml air
1 sudu besar tepung jagung

Cara membuat
1. Larutkan Perencah Lada Hitam SERI-AJI dengan 200 ml air. Ketepikan.
2. Panaskan minyak, tumis bawang besar hingga keperangan.
3. Masukkan bawang putih, kacau 1-2 minit.
4. Tuangkan baki air, puri tomato, herba campuran, garam dan stok ayam.
5. Bila mendidih, masukkan bebola daging dan tutup periuk.
6. Renihkan hingga daging masak. Masukkan Perencah Lada Hitam SERI-AJI, gula dan bahan pemekat.

* Sedap dimakan dengan kentang lecek (mashed potatoes) atau pasta.


2 comments:

  1. terima kasih gan atas resep masakannya, sangat membantu dan juga sangat bermanfaat.salam kenal ya.

    ReplyDelete
  2. resipi yang menarik.

    boleh share resipi utk kanak-kanak?

    http://vitaminboutique.blogspot.com

    ReplyDelete